Kiút az asszimilációból ? (ajánló)

"Rájöhetünk, hogy sajnos talán mi vagyunk az utolsó balekok, az egyetlenek, akiknek még nincs valamiféle önrendelkezési formájuk…"

Többek közt ezt a gondolatot is tartalmazza Feszty Dániel írása, mely a szombati Új Szóban jelent meg. A szerzőről csak annyit tudhatunk meg, hogy egyetemi tanár az ottawai Carleton Egyetemen. A cikk az asszimiláció ellen a szlovákiai magyar közösség túlélésének jogi kereteit javasolja megteremteni, mégpedig "magyar megye / önrendelkezés / autonómia" formációkban. Elsősorban a quebeci franciák autonómiáját és az ottani "pozitív diszkriminációt" hozza fel példának, ahol a már meglévő szélesebb önrendelkezés keretében a quebeci francia közösség kötelezően francia iskolába "járat" minden gyereket. Továbbá "...csak azok a gyermekek járathatnak angol iskolába, akiknek mindkét (!!) szülője végig angol iskolákat végzett".

Noha ez utóbbi "megoldással" nekem komoly problémáim vannak, mivel egy "nemzeti érdeket" deklarál az egyén érdekei fölé (a szabad iskolaválasztás meg elmehet a búba), a cikk mégis egy hasznos hozzájárulás a szlovákiai magyar hogyantovábbokról szóló, sajnos eléggé lanyha disputához.

7 megjegyzés:

JClayton írta...

Arra a cikkre én is felfigyeltem. Nagyon merész és sokszor kétségbevonható stratégiát fogalmazott meg az író a "merjünk nagyot alkotni" szellemében. Furcsa, de az az érzésem, hogy az MKP-t szétszedné a hazai szlovák és magyar sajtó is, ha így gondolkodna és cselekedne...

btw. a szerző neked nem ismerősöd valahonnan? Nem tudom miért rémlik úgy.

Melecske Ákos írta...

nem feltétlenül baj szerintem, ha a merjünk nagyot alkotni szellemében írnak-gondolkodnak és születnek "merész" elképzelések: kellenek a konfrontatív, szokatlan ötletek is a vitához.

Talán csak ez egy járhtaó út (még ha vadul hangzik is) az asszimiláció megállításához (vagy lassításához), nem tudom. De mondom, az erősen kollektivista gyökere miatt nekem egyátalán nnem szimpatikus ez az iskolaválasztatás dolog.

Szerintem nálunk az önkormányzati intézményeket kéne jobban erősíteni és szélesíteni, továbbá előállni egy szlovákiai magyaroknak előnyösebb megyei elrendezéssel, a természetes régiók mentén. Ennek szerintem örülnének a nyitra és nagyszombati megyében északabbra élő szlovákok is, tehát szövetséges lenne hozzá. Talán már felismerték, hogy csak a magyarok ellensúlyozására lettek befogva, és ez nekik sem jó. Ehhez meg párbeszéd kell.

Ha tehát az MKP előállna egy országos érvényű önkormányzati update-val, ahhoz találna partnereket is.


btw. nem tudom én sem miért rémlik úgy, nem ismerem a fickót.

Antal Dániel írta...

Nem kiút, de talán érdemes a linkeket végigklikkelni Schengen után.

Névtelen írta...

Egyetértek Parkanyerrel abban, hogy nemzeti érdeket deklarál, ami nekem sem jön be. Nehogymá megmondja bármilyen szerv, hogy a szülők milyen iskolába irassák a gyermeküket.
Amúgy Dani írása érdekes, talán egy kicsit idealista. Jclayton,talán az öccsét ismerheted a szerzőnek, aki komáromi gimis volt, akárcsak a szerző, aki viszont jóval öregebb nálad. Azt hiszem most 34 körül van. Amúgy meg a Feszty körkép alkotójának leszármazottai.

Antal Dániel írta...

Valaha idealizáltnak találtam az EU hatását, de mióta azt látom, hogy egyes magyar üzemekben a munkások fele szlovákiai magyar, illetve DNy-Magyarországról az emberek szlovéniai kórházakba járnak gyógyíttatni magukat, a partiumi nők pedig K-Magyarországra járnak szülni, plusz a volt trianoni határok mellett két-három év alatt megduplázódik a forgalom, kezdek hinni a dologban. Egyszer fél évig éltem Limburgban, egy megszűnt kis országban, amelyen Németország, Hollandia és Belgium között osztottak fel. Már nem voltak határok, és Limburg életre kelt.

Melecske Ákos írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Melecske Ákos írta...

javaslom a carletoni egyetem szervererol gyakran idelatogato uraknak/holgyeknek a tovabbi termest az autonomiarol:
http://parkanyer.blogspot.com/2008/01/tbb-szexet-autonmia-helyett.html